|
||||||||
Ondanks onze intensieve activiteiten in de wereld van de muziek komt er af en toe toch nog eens een volledige verrassing overgewaaid. Dat gebeurt nu in de vorm van de groep ‘Tyrants In Therapy’ uit Los Angeles. Wij hadden er eerlijk gezegd tot op heden nog nooit iets van gehoord, maar we moeten nu vaststellen dat dit pop- en dancemuziek producerende duo al in 1984 werd opgericht en sindsdien al meer dan vijftien albums op de markt heeft gebracht. Bij de start was ‘Tyrants In Therapy’ nog een kwartet, maar sinds 1994 werd de groep gereduceerd tot een duo bestaande uit singer-songwriter en producer Michael J (die eigenlijk Michael Jaye heet) en leadzangeres AbbeAbbe (die eigenlijk Abbe Kanter heet). Hun door ironische, soms controversiële songteksten gekenmerkte muziekstijl kreeg de naam ‘Punk Cabaret’ en dat werk mochten ze in het vorige decennium in Amerika regelmatig op televisie brengen in een eigen show. AbbeAbbe bracht tussendoor ook nog enkele soloalbums op de markt, maar het grote internationale succes bleef uit. In 2000 vormden ze hun eigen platenlabel ‘Emotional Coathanger Records’ waarmee ze intussen al acht albums hebben uitgebracht, waaronder het hier onder de loep genomen nieuwe album “Spoken Weird”. Daarop staan veertien eigen composities die nog steeds dicht aanleunen bij humoristisch cabaret en theatrale en absurde soundscapes. Geopend wordt er met het op een discodeuntje gebrachte “You Are The One I Love”, gevolgd door het elektropopnummer “Sicka Bein’ Sick (Detroit)” dat u op de video bij deze recensie kunt beluisteren. Het als ‘spoken word’ gebrachte mysterieuze “Drunk Women” gaat over seksueel getinte triootjes en rapper Donnie D (aka Donnie Dorson) doet mee als leadzanger op het nummer “Shove Off”. Het hele ‘#MeToo’-gebeuren wordt door AbbeAbbe op scherpzinnige wijze bezongen in discosong “That Guy Is History” die ons even aan ouder werk van ‘Blondie’ doet denken. Er zitten af en toe ook zeer aanstekelijke melodietjes rondom enkele songs, zoals bijvoorbeeld in “Fuck This Face”, het jazzy contrabasritme in “Drunk Dracula” en het catchy walsdeuntje bij “In The Shadow Of Hitler (1934 Mix)”. (valsam)
|
||||||||
|
||||||||